top of page

10 הדברים החשובים כשנותנים דמי כיס

ילד קטן בחנות צעצועים. העיניים שלו מבולבלות, מתוסכלות. הוא ממש רוצה לקנות משהו ולא יכול.

״אמא, כמה זה עולה?״ ״60 שקלים״

״וכמה זה?״ 45״

״זה המון! יש לי רק 20! אני לא יכול לקנות כלום!!״

הוא היה בן 5 ורק התחיל לקבל דמי כיס. תחושת העושר דחפה אותו די מהר לחנות עם 20 ש״ח. זה לא הספיק לשום צעצוע שרצה, ואני קיבלתי עם עצמי החלטה שאני שם רק כדי לתמוך ולא כדי לשלם.

גם היום, הרבה שנים אחרי, אני זוכרת איך הלב שלי התכווץ. לראות את הילד שלי מתוסכל ועצוב. בערב, דיברנו איך אפשר בכל זאת לקנות את הצעצוע, מה זה אומר לחסוך וכמה זה מבעס שאי אפשר לקנות כל דבר שרוצים.


הרבה הורים שואלים מה דעתי על דמי כיס. כמה נותנים? האם להגביל את הילדים במה לקנות? ואם יקנו שטויות? הכסף נמצא כמעט תמיד באוויר והוא עלול להיות מקור לחיכוכים, בטח בחופשה כשאנחנו מבלים יותר עם הילדים או לחילופין הם כבר מסתובבים עצמאית עם חברים.

אז ריכזתי עבורכם את האני מאמין שלי בכל הנוגע לדמי כיס:

  1. התוצאה שאני רוצה היא ללמד את הילדים היא עצמאות ואחריות בניהול כסף. דמי כיס מאפשרים להם להתאמן בניהול תקציב, בדחיית סיפוקים, בבניית סדרי עדיפויות ובוויתור.

  2. לפני הכל, כדאי להגדיר יחד עם הילדים את גובה התקציב, התדירות בה יקבלו דמי כיס ולמה הם משמשים.

  3. גובה דמי הכיס תלויים בתקציב המשפחתי, הערכים המשפחתיים, הצרכים וגיל הילדים.

  4. כדי שהילדים יוכל להתאמן בעצמאות ואחריות (סעיף 1), אני צריכה לאפשר להם: לקנות גם דברים שבעיני הם שטויות, לגמור את הכסף, להתמודד עם העובדה שאין להם מספיק, או עם חרטה על משהו שקנו. אני יכולה לייעץ, להדריך אבל ההחלטה הסופית שלהם.

  5. אני מוודאת תמיד שהשימוש בדמי כיס לא נוגד ערכים שחשובים לי: לא פוגעים באחרים, לא ״קונים״ מקום חברתי או אהבה של מישהו.

  6. כשמדובר בילדים צעירים, אני נותנת דמי כיס במטבעות. המוחשיות עוזרת ללמוד על הערך.

  7. כשמדברת על חיסכון מתחילה מקטן. טווחי זמן קצרים (ימים בודדים) וסכומים שהילדים יכולים לראות ולהבין (לא ״עוד חודשיים יהיה לך בבנק 50 ש״ח״. הם לא יודעים מה זה חודשיים וצריכים לראות את הכסף עצמו).

  8. דמי כיס לא קשורים לעבודות ועזרה בבית - כמשפחה אנחנו צוות. אני לא מקבלת כסף כל פעם ששוטפת כלים או מורידה את הכלבה וכך גם הילדים. אני רוצה לעודד מוטיבציה? יש דרכים אחרות.

  9. דמי כיס הם לא פרס או עונש. שלילת דמי כיס עלולה ליצור תחושת אפליה והעצמה של התנהגויות שליליות.

  10. רוצים להרוויח עוד? נהדר! צאו לעבוד :-)

כמו כל דבר בהורות, גם כשמדובר בהתנהלות כספית - כשאני יודעת מה המטרה שלי ולאן אני רוצה להגיע, קל לי יותר להיות ממוקדת ולתת לילדים שלי כלים להתמודדות.



bottom of page